Homepage > Arrangements > Music Datasheet

"Stevie Wonder Medley"

ALGEMENE INFORMATIE
Titel Stevie Wonder Medley
ComponistS. Wonder (arr: F.G.J. Absil)
Instrum. Harmonieorkest (symfonisch blaasorkest)
DatumJanuari 2003 (manuscript: 1984)
Duur12'30
StijlDiverse (de medley bevat delen in swing, latin, rock en ballad stijl)
ToonsoortDiverse toonsoorten
Maatsoort4/4
Aantal maten298
TempoDiverse tempi
Graad3

BEZETTING / ORKESTSTEMMEN

A musical score excerpt
  • Piccolo, Fluit 1-2, Hobo 1-2, Fagot 1-2, Eb Klarinet, Bb Klarinet 1-2-3, Basklarinet;
  • Altsaxofoon 1-2, Tenorsaxofoon 1-2, Baritonsaxofoon;
  • Hoorn in F 1-2-3-4, Trompet 1-2-3-4, Trombone 1-2-3-4, Bariton 1-2, Tuba;
  • Jazz/Rock Gitaar, Piano/Keyboard, Contrabas (Akoestische Bas) en Basgitaar, Drums ;
  • Pauken, Slagwerk (2-3 spelers: grote trom, bar chimes, congas, cowbell, cymbal, guiro, maracas, tamboerijn, triangel), Mallets (glockenspiel, marimba, vibrafoon, xylofoon).

BESCHRIJVING EN TIPS VOOR DE UITVOERING

Deze Stevie Wonder medley voor harmonieorkest bevat de volgende titels:

  • Maestoso inleiding (m. 1-18), gebaseerd op het thema van You are the sunshine of my life,
  • You are the sunshine of my life (bossa nova - latin, m. 19-87, 2'40),
  • Isn't she lovely (shuffle, m. 88-163, 2'40),
  • All in love is fair (ballad, m. 164-193, 1'55),
  • Don't you worry 'bout a thing (latin - rock, m. 194-253, 1'55),
  • Sir Duke (rock, m. 254-289)
  • en besluit met een maestoso coda.

Het manuscript van deze 'Wonderful' medley is grondig herbewerkt, met talloze nieuwe achtergrondjes, tegenmelodieën, een frisse instrumentatie en aangepaste overgangen.

Het maestoso intro laat de zon opgaan in de houtblazers (m. 1-8) en leidt naar een opgewekte bossa nova met de typische (Quincy Jones) klank van gestopte trompetten (cup mute) en de octaverende fluit lead (zie m. 19-26). Dit liedje krijgt een fortissimo tutti climax vanaf m. 52. De volgende shuffle ontleent zijn charme aan de triolenfiguren in de achtergrond, die van de ene naar de andere sectie worden doorgegeven (zie vanaf m. 118). In de laatste all-out chorus horen we een modern klinkende tegenmelodie in 16de noten, in arpeggiostijl, voor piccolo, klarinetten en xylofoon (zie vanaf m. 144).

De ballad is technisch erg eenvoudig en vraagt alleen om een gevoelige solo flugelhorn (bugel) om de melodie te vertolken (zie vanaf m. 164). Daarna klinkt een levendige cha-cha, gemengd met latin-rock fusion frases. We horen nogmaals een lead voor cup mute trompet met de fluit het octaaf erboven (zie vanaf m. 202); er is een unisono bridge lead voor de houtblazers (vanaf m. 246). Een betrouwbare percussiegroep met een steady groove is een must voor dit stuk. Het laatste lied is in 16de noten rock stijl, syncopisch en met arpeggio achtergrondfiguren (zie vanaf m. 262). Het welbekende middendeel van deze song (ritmegroep tacet) begint ook hier als unisono lijn, maar bevat ook enige meerstemmige frases, die voor frisheid zorgen.

Deze medley is van gemiddelde moeilijkheidsgraad en kan ook door een kleinere bezetting uitgevoerd worden. Er zijn niet-essentiële partijen voor fagot, bastrombone en 2e hobo. In de ritmesectie is een bassist vereist, bij voorkeur op akoestische bas en basgitaar. In de ritmegroep is een gitarist belangrijker dan een toetsenist; de laatste vormt additionele ondersteuning voor het ritme en verdubbelt een aantal passages voor de blazers.

Voor het slagwerk is een minimum van twee spelers voorzien. Neem gerust de vrijheid om meer percussie in te zetten, in het bijzonder in de latin en rock delen van de medley.

Concertuitvoering

Deze medley is in 2008 en 2009 uitgevoerd door de Marinierskapel der Koninklijke Marine, in de concertzaal en tijdens openluchtconcerten (o.a. de Marinedagen, dirigent: Dik Roelofsen).