Homepage > Arrangements > Music Datasheet
"One Note Samba"
ALGEMENE INFORMATIE | |
---|---|
Titel | One Note Samba |
Componist | A.C. Jobim (arr: F.G.J. Absil) |
Instrum. | Harmonieorkest (Symfonisch blaasorkest) |
Datum | November 1985 (herbewerkt in 2011) |
Duur | 3'40 |
Stijl | Latin - Bossa Nova |
Toonsoort | C |
Maatsoort | 2/2 |
Aantal maten | 163 |
Tempo | 100 BPM |
Graad | 3 |
BEZETTING / ORKESTSTEMMEN
- Piccolo, Fluite 1-2, Hobo 1-(2), Fagot 1-(2), Eb Klarinet, Klarinet in Bb 1-2-3, Basklarinet;
- Altsaxofoon 1-2, Tenorsaxofoon 1-2, Baritonsaxofoon;
- Hoorn in F 1-2-3, Trompet 1-2-3-4, Trombone 1-2-3-(4), Bariton 1-2, Tuba;
- Gitaar, Piano, Contrabas (Akoestische Bas) of Basgitaar, Drums;
- Pauken, Slagwerk (2 spelers: agogo bell, grote trom, bongos, cabasa, claves, congas, shaker, triangel), Mallets (Vibrafoon, Xylofoon).
BESCHRIJVING EN TIPS VOOR DE UITVOERING
Hier is, One Note Samba, een levendige Bossa Nova voor harmonieorkest. Het stuk heeft een driedelige vorm, waarin de eerste en laatste chorus de hoofdmelodie voeren. De karakteristieke melodie van Antonio Carlos Jobim wordt gespeeld door hoorns in F en trompetten (zie m. 21. [B], m. 45. [D] en m. 141 [M]). Die worden afgewisseld (in m. 37-44 [C] en 125-132 [K]) door houtblazers in tertsen. In de laatste chorus komt ook een nieuwe, originele melodie voor (houtblazers in m. 109-124 [J]).
Het middendeel (m. 61- 132) brengt het Latin slagwerk prominent in beeld: drums en bongos geven elkaar in Samba stijl antwoord met solo ad lib frases ( "vier-om-vier" in m. 61-76 [E], en later "twee-om-twee" maten, in m. 85-100 [G]). Tussendoor klinken orkestrale passages: gedempt koper in m. 77-84 en een kwartenakkoorden tutti-zetting in m. 101-108 [H]. In het intro (m. 1-20) en de overgang (m. 133-140 [L]) horen we solo slagwerk, pedaaltonen en unisono frases voor de blazers.
Voor de uitvoering van dit werk is geen volledige orkestbezetting nodig. Er zijn niet-essentiële partijen voor Hobo 2, Fagot 2 en Bastrombone. Een slaggitaar en piano in de ritmesectie dragen wezenlijk bij aan de ritmische groove van de Bossa Nova. Als een contrabas ontbreekt, speelt de tuba de volledige baspartij (anders is het raadzaam slechts delen van deze partij aan de tuba toe te kennen). Neem de vrijheid om extra percussie toe te voegen.