Homepage > Compositions > Music Datasheet

"Dinghy Rock"

ALGEMENE INFORMATIE
Titel Dinghy Rock
ComponistF.G.J. Absil
Instrum.Harmonieorkest/Fanfare
Datum29 Mei 2002
Duur2'45
StijlRock
ToonsoortC - Db
Maatsoort4/4
Aantal maten56
Tempo80 BPM
Graad3

BEZETTING / ORKESTSTEMMEN

A musical score excerpt

VERSIE VOOR HARMONIEORKEST:

  • Piccolo, Fluit 1-2, Hobo 1-2, Fagot 1-2, Eb Klarinet, Bb Klarinet 1-2-3, Basklarinet;
  • Altsaxofoon 1-2, Tenorsaxofoon 1-2, Baritonsaxofoon;
  • Hoorn in F 1-2-3-4, Trompet 1-2-3-4, Trombone 1-2-3-4, Bariton 1-2, Tuba (Eb en Bb Bas);
  • Gitaar, Keyboard, Basgitaar, Drums;
  • Pauken, Slagwerk (triangel, congas, tambourijn, bar chimes), Mallets (vibrafoon, glockenspiel).

VERSIE VOOR FANFARE:

  • Sopraansaxofoon, Altsaxofoon 1-2, Tenorsaxofoon 1-2, Baritonsaxofoon;
  • Bugel in Eb, Flugelhorn 1-2-3, Hoorn in F 1-2-3-4, Trompet 1-2-3-4, Bariton 1-2, Euphonium, Trombone 1-2-3-4, Eb Bas, C Bas;
  • Gitaar, Keyboard, Basgitaar, Drums;
  • Pauken, Slagwerk (triangel, congas, tambourijn, bar chimes), Mallets (vibrafoon, glockenspiel).

BESCHRIJVING EN TIPS VOOR DE UITVOERING

Deze relatief eenvoudige compositie in 16de noten rock stijl wordt gekenmerkt door een rhythmic pedal bass (ritmische pedaaltonen in de basstem) en een driedelige vorm. Boven een dominant orgelpunt inleiding (zie m. 1-8) klinkt een lead voor de klarinetgroep. Die introduceert de trompetmelodie (in m. 11) op een bedje van zachte klarinetakkoorden (later ritmische saxofoons en trombone) en met een arpeggio's spelend keyboard.

De melodie heeft een AABB structuur en wordt tweemaal gespeeld (m. 9-26 en 35-50). De intensiteit neemt toe in de herhaling van de melodie (de tweede B-zin, zie m. 24-26). De eerste chorus wordt gevolgd door het korte contrasterende en modulerende middendeel (m. 27-34), met een hoofdrol voor de volledige kopergroep.

De hoofdmelodie keert terug met een licht gewijzigde instrumentatie en een afsluitend coda (m. 51-56). Dit korte stuk is uitstekend studiemateriaal voor de beheersing van een rock groove en scherpe articulatie in alle orkestgroepen, inclusief de ritmesectie. Gebruik eigentijdse rock pad registers op het keyboard. Als de basgitaar ontbreekt, speelt het lage koper de volledige baslijn.