Homepage > Arrangements > Music Datasheet
"Cabaret (Life is a Cabaret)"
ALGEMENE INFORMATIE | |
---|---|
Titel | Cabaret (Life is a Cabaret) |
Componist | Ebb/Kander (arr: F.G.J. Absil) |
Instrum. | Harmonieorkest (Symfonisch blaasorkest) |
Datum | 21 Juli 2001 |
Duur | 3'40 |
Stijl | Up-tempo swing |
Toonsoort | Eb - F |
Maatsoort | 4/4 |
Aantal maten | 156 |
Tempo | 260 BPM |
Graad | 3 |
BEZETTING / ORKESTSTEMMEN
- Piccolo, Fluit 1-2, Hobo 1, Fagot 1-(2), Eb Klarinet, Bb Klarinet 1-2-3, Basklarinet;
- Altsaxofoon 1-2, Tenorsaxofoon 1-2, Baritonsaxofoon;
- Hoorn in F 1-2-3-(4), Trompet 1-2-3-(4), Trombone 1-2-3-(4), Bariton 1-2, Tuba;
- Gitaar, Keyboard/Piano, Contrabas (Akoestische Bas) of Basgitaar, Drums ;
- Pauken, Slagwerk (2 spelers: conga, tamboerijn, triangel), Mallets (glockenspiel, vibrafoon).
BESCHRIJVING EN TIPS VOOR DE UITVOERING
Dit snelle, up-tempo arrangement (260 BPM) van de jazz standard Cabaret is in het big band swing idioom geschreven. Speel voor een swingende uitvoering groepjes van twee 8ste noten met een relaxte trioleninterpretatie. Deze bewerking is bij uitstek geschikt voor een show- of musical gedeelte in een concertprogramma. Wordt het als openings- of sluitstuk van een programma gespeeld, gebruik dan extra herhalingen van de eerste zestien maten om aankondigingen te doen.
Het intro is een ostinato bas (zie vanaf m. 1) en datzelfde idee wordt ook gebruikt in de overgangen. De lead melodie wordt gespeeld door saxofoons, houtblazers (zie vanaf m. 29) en, na de modulatie naar de nieuwe toonsoort F, door het koper (zie vanaf m. 123). Het tempo ligt hoog; neem de vrijheid om het langzamer uit te voeren. Echter, bij een medium swing tempo (tussen de 120-140 BPM) is het raadzaam om de herhaling tussen m. 29 en 84 weg te laten.
Dit arrangement kan ook door blaasorkesten met kleinere bezetting gespeeld worden; er zijn niet-essentiële partijen voor hobo, fagotten (één fagot is voldoende), 4de hoorn, 4de trompet, 4de trombone (bastrombone). De rhythm gitaar (slaggitaar) dient regelmatige, strakke akkoorden te slaan (in de stijl van Freddy Green) om een harmonische puls te krijgen, die synchroon loopt met de bas en de drums.